Pelbagai pendekatan dalam pengajaran dan pembelajaran masih diperlukan memandangkan perbezaan gaya pembelajaran pelajar. Memandangkan senario abad ke 21, yang membayangkan kegunaan komputer yang begitu meluas, pengajaran dan pembelajaran berbentuk komputer akan menjadi satu kaedah yang ditumpukan. Ini juga bersesuaian dengan prinsip 'mastery learning' yang mana pelajar boleh belajar tanpa bimbingan guru. Walau bagaimanapun peranan guru sebagai mu’allim, murabbi, muaddib, muhallil, dan qiadi masih kekal, malah perlu dimantapkan khususnya dalam menghadapi ‘kerenah globalisasi’ . Di samping itu, terdapat beberapa amalan profesional yang perlu dikuasai dan dihayati oleh para pendidik bestari:
a) Menterjemah kandungan kurikulum sebagai aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang bermakna
b) Menguasai dan bijak mengguna alat teknologi terkini di samping
dapat memanfaatkannya ke arah mengoptimumkan proses pengajaran dan pembelajaran
c) Pengajaran dan pembelajaran bermakna dan berfikrah melalui
penguasaan kemahiran generik
d) Membantu pelajar mengenal pasti matlamat pendidikan, hala tuju
bagi pelajarnya, memantau kemajuan pelajar, dan kemudian menyediakan ruang
untuk pelajar belajar mengikut kadar kendiri
e) Bertanggungjawab menyediakan suasana yang menggalakkan
pembelajaran terarah kendiri yang kreatif dan berdikari
f) Sumbangan kreatif dan inovatif khususnya dalam menghasilkan pakej
pembelajaran bestari yang boleh membantu pembelajaran pelajar ke arah akses
kendiri
Menurut Tg.Zawawi, pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran
perlu dikuasai dan diamalkan oleh para pendidik bestari. Antaranya strategi
inovatif yang berasaskan teknologi seperti perbincangan dengan rakan yang jauh,
pembelajaran jarak jauh, penggunaan data sebagai sumber maklumat, memproses
maklumat dan menghubungkan dapatan; merujuk ensaiklopedia eletronik; belajar
dari courseware eletronik dan komunikasi eletronik. Penekanan perlu diberikan
kepada aspek konteks di dalam meningkatkan kefahaman konsep baru. Untuk itu,
aplikasi multimedia membolehkan pembelajaran dalam konteks digunakan untuk
mengajar pengetahuan dan kemahiran yang relevan. Ciri-ciri ini penting untuk mewujudkan
pembelajaran akses kendiri.
Terdapat beberapa teori yang dikemukakan mengenai pembelajaran ,
setiap teori mempunyai konsep atau prinsip tersendiri tentang proses belajar.
Berdasarkan berbezaan sudut pandang ini maka teori pembelajaran tersebut dapat
dikategorikan kepada beberapa bahagian . Sejauhmana penggunaan teori dan
pentingnya teori-teori yang dibincangkan itu akan menjelaskan konsep pengajaran
dan pembelajaran dalam mereka bentuk perisian PPBK.
a) Teori Tingkahlaku (Behavioris)
Mengikut pendekatan
teori tingkahlaku , setiap rangsangan menimbulkan tindakbalas dan pembelajaran
yang berlaku akibat kaitan dengan rangsangan dan gerak balas. Sesuatu
rangsangan yang berkaitan dengan rabgsangan yang lain akan mendatangkan
pembelajaran yang dikenali sebagai pelaziman. Contohnya dalam pembelajaran asas
perkakasan komputer minat pelajar terhadap tajuk adalah disebabkan cara
penyampaian pengajaran yang baik menyebabkan pelajar memberikan perhatian.
Rangsangan yang pertama ialah komputer dan rangsangan kedua ialah cara
pengajaran yang menarik. Oleh kerana perkaitan antara keduanya adalah positif
maka gerakbalas yang berlaku juga positif. ingkahlaku memberikan perhatian akan
dilazimkan ,iaitu pelajar akan terus memberikan perhatian apabila belajar
mengenai komputer. Tumpuan pembelajaran adalah kepada tingkahlaku luaran yang
dipengaruhi oleh peneguhan. Kebanyakkan pembelajaran yang dijalankan adalah
tanggungjawab guru dan dikawal sepenuhnya oleh perekabentuk pengajaran atau
sistem pengajaran seperti komputer yang digunakan. Prinsip utama teori ini
ialah rangsangan dan gerakbalas serta peneguhan. Dalam perisian kursus PPBK ,
tumpuan objektif penggunaan ialah hanya pada peringkat kefahaman dan
pengetahuan. Teori ini akan berpegang kepada anggapan bahawa pembelajaran
perisian kursus PPBK merangkumi tanggungjawab guru, dan dikawal sepenuhnya oleh
pereka bentuk pengajaran atau sistem pengajaran. Teori ini juga berlandaskan
kepada anggapan bahawa pelajar akan mengekalkan sesuatu tindakan jika peneguhan
yang bersesuaian diberikan kepadanya. Sebagai contoh, apabila seseorang pelajar
diberikan ganjaran selepas menunjukkan sesuatu gerakbalas, ia akan mengulangi
tindakbalas tersebut setiap kali rangsangan yang serupa ditemui. Dalam proses
pengajaran dan pembelajaran perisian PPBK ini, guru perlu memahami
tingkahlaku-tingkahlaku pelajar yang dapat meningkatkan pembelajaran pelajar
semasa kegiatan pembelajaran. Prinsip-prinsip teori tingkahlaku yang diterapkan
meliputi:
i.
proses belajar boleh berlaku dengan baik apabila pelajar ikut
aktif di dalamnya
ii.
bahan pelajaran disusun dalam urutan yang logic supaya pelajar
dapat mempelajarinya dengan mudah serta dapat memberikan respon tertentu
iii.
tiap-tiap respon harus diberi maklum balas secara langsung
supaya pelajar dapat mengetahui apakah respon yang diberikan adalah benar
iv.
setiap kali pelajar memberikan respon yang benar haruslah diberi
ganjaran dan motivasi
Menurut (Hartley & Davies, 1978) beberapa prisip teori
tingkahlaku yang diterapkan di dunia pendidikan meliputi:
i.
proses belajar dapat berlaku
dengan baik apabila pelajar ikut aktif di dalamnya
ii.
bahan pelajaran disusun
dalam urutan yang logic supaya pelajar mudah mempelajarinya dan dapat
memberikan respon tertentu
iii.
tiap-tiap respon harus
diberi maklum balas secara langsung supaya pelajar dapat mengetahui adakah
respon yang diberikan adalah benar
iv.
setiap kali pelajar
memberikan respon yang benar maka ia perlu diberi penguatan
Beberapa prinsip prinsip utama teori tingkahlaku pelaziman yang
yang dikemukakan oleh Pavlov boleh diaplikasikan dalam merekabentuk perisian
PPBK ini ialah:
i.
mengaitkan pengalaman
yang positif dan baik dengan tugasan pembelajaran.Guru perlu menggalakkan
aktiviti kumpulan di kalangan pelajar untuk memberikan kesan yang lebih
terhadap pelajar disamping menghilangkan perasaan takut pelajar sekiranya
aktiviti dijalankan secara individu
ii.
pelajar boleh
mempelajari dengan mengaitkan antara ransangan dan tindakbalas. Ini bermakna
tingkahlaku pelajar boleh dilazimkan untuk gerakbalas yang diingini oleh guru.
iii.
Rangsangan dan gerakbalas
diperkukuhkan melalui latihan yang diberikan. Pelajar yang menerima peneguhan
positif seperti ‘bagus’, ‘anda berjaya’, ‘jawapan anda betul’ akan mendorong
pelajar terus melakukan yang terbaik secara berterusan walaupun tidak lagi
menerima pujian
iv.
Pembelajaran akan dapat
dipertingkatkan dengan mengadakan perbincangan, projek dan aktiviti kumpulan di
kalangan pelajar
v.
Motivasi boleh
membangkitkankan tingkahlaku positif dengan memberikan ganjaran yang sesuai. Contohnya
memberikan pujian, kata-kata perangsang serta menyediakan suasana pembelajaran
yang menyeronokkan
Menurut
Gagne,Briggs&Wager (1992) terdapat Sembilan elemen utama untuk sesuatu
pengajaran iaitu:
i.
menarik perhatian
ii.
menyatakan objektif
pelajaran
iii.
merangsang proses
mengingat semula kandungan lepas
iv.
bahan-bahan yang boleh
menimbulkan rangsangan pelajar
v.
memberikan bimbingan
vi.
tugasan dan soalan
vii.
membuat penilaian tahap
penguasaan pelajar
viii.
mengekal dan
mengembangkan pengetahuan dan kemahiran pelajar
Dalam mereka bentuk
perisian PPBK ini, pendekatan menggunakan teori tingkahlaku di atas dapat
diaplikasikan seperti berikut:
i.
perisian yang
dibangunkan haruslah menarik perhatian pelajar. Untuk mewujudkan suasana ini,
pembangunan perisian ini dimasukkan unsur-unsur grafik yang bersesuain dengan
persembahan multimedia yang bertujuan untuk mendapatkan perhatian pelajar. Ini
sememangnya sudah menjadi kelaziman manusia yang suka melihat gaya persembahan
yang menarik atau lebih tepat lagi berorientasikan penglihatan
ii.
penyataan objektif
pengajaran dan pembelajaran. Menurut Gagne pernyataan objektif ini merupakan
motivasi untuk pelajar mengetahui objektif pembelajaran yang harus dicapai.
Pernyataan objektif haruslah disampaikan dengan cara yang menarik sama ada
melalui teks atau animasi yang menarik.
iii.
persembahan dan perisisan
boleh meningkatkan rangsangan kepada pelajar. Oleh itu dimasukkan juga
elemen-elemen yang boleh mewujudkan suasana menarik. Selain itu penggunaan
unsur audio yang menarik juga perlu.
iv.
beberapa latihan dan
tugasan yang berbentuk soalan objektif, subjektif dan kuiz harus dimasukkan
dalam perisian ini. Tujuannya adalah untuk mengesan dan menilai kemajuan atau
tahap penguasaan pelajar. Setiap jawapan kepada setiap soalan atau latihan akan
akan diberikan maklumbalas yang positif kerana ini akan menimbulkan rangsangan
dan motivasi kepada pelajar untuk terus meningkatkan pengetahuan dan kemahiran
mereka disamping dapat mengaplikasikan ilmu yang dipelajari.
v.
Penilaian di akhir
pengajaran dan pembelajaran. Penilaian dan maklum balas tahap penguasaan
pelajar boleh mengukuhkan ingatan dan membantu pelajar mengaplikasikan
pengetahuannya dalam situasi pengalaman pembelajaran yang lebih mencabar.
b)
Teori Konstruktivisme
Menurut konstruktivisme, pelajar tidak lagi dianggap belajar
daripada apa yang diberikan guru atau sistem pengajaran tetapi secara aktif
membina realiti mereka sendiri dan pada masa yang sama mengubahsuai realiti
tersebut. Ini adalah sesuai dengan pengajaran dan pembelajaran PPBK . Perisian
PPBK ini memerlukan pelajar yang aktif mengaplikasikan pengetahuan dalam
membina realiti mereka sendiri. Segala pengetahuan dibina oleh pelajar tidak
disokong dari pengetahuan luar. Dick (1997) menyatakan bahawa konstruktivisme
hanya mencadangkan kaedah dalam mana persekitaran pemelajaran boleh disusunatur
dan diurus supaya dapat membekalkan pelajar dengan konteks terbaik untuk
belajar. Pembelajaran akan melibatkan pelajar yang aktif dengan mencari
pengetahuan dan melibatkan kerja-kerja merekabentuk. Teori ini juga beranggapan
bahawa pelajar mampu untuk membuat penyelidikan, menganalisis, mempersembahkan
maklumat berkenaan perisian kursus PPBK.
Penggunaan teori
konstruktivisme dalam proses pengajaran dan pembelajaran dan mereka bentuk
perisian PPBK asas perkakasan komputer ini dapat dapat dilihat melalui
aktiviti-aktiviti berikut:
i.
pelajar berpeluang
mengemukakan pandangannya tentang sesuatu konsep
ii.
pelajar berpeluang
berkongsi persepsi antara satu sama lain
iii.
pelajar menghormati
pandangan alternative rakan-rakan mereka
iv.
semua pandangan pelajar
dihormati dan tidak dipandang rendah
v.
pembelajaran
berpusatkan pelajar
vi.
aktiviti berasaskan
‘hang-on’ dan ‘mind-on’
vii.
mementingkan kemahiran
saintifik dan kemahiran berfikir
viii.
pelajar mengaplikasikan
idea baru dalam konteks yang berbeza untuk mengukuhkan kefahaman idea tersebut
ix.
pelajar
menghubungkaitkan idea asal dengan idea yang baru dibina
x.
guru menyediakan
alat/bahan yang sesuai
xi.
pelajar digalakkan
mengemukakan dan bukan guru menerangkan teori
xii.
guru mengemukakan
soalan yang boleh merangsang pelajar mencari jawapan
xiii.
guru tidak menyampaikan
maklumat secara terus kepada pelajar
xiv.
pelajar banyak
berinteraksi dengan pelajar lain dan guru
xv.
guru prihatin terhadap
keperluan,kebolehan dan minat pelajar
xvi.
pelajar bekerja dalam
kumpulan
c)
Teori Kognitif
Teori kognitif adalah berkaitan
dengan ingatan iaitu ingatan jangka panjang dan ingatan jangka pendek. Salah
satu daripada teori kognitif ialah pemprosesan maklumat yang digunakan dalam
pengajaran pembelajaran. Teori ini juga menyediakan pembelajaran aktif dimana pelajar
bertindak secara aktif memperoleh, menstruktur semula dan mengkaji pengetahuan
untuk menjadikannya bermakna. Pelajar memerlukan kepada pemindahan pembelajaran
dan pengetahuan. Teori ini lebih menekan kepada pengetahuan kini dan
pengetahuan yang lepas.
As Salam, saya amat tertarik dengan penulisan saudara Yusni. Terima kasih saya ucapkan kerana saudara sudi berkongsi ilmu pengetahuan mengenai teori pembelajaran abad ke21 yang sangat membantu kami. Cumanya saya ingin tahu mengenai artikel yang dibuat oleh Tg Zawawi, bilakah ia dibuat dan jika boleh saudara berikan tajuk artikel yang dibuat oleh beliau kerana saya ingin mendalami lebih lagi mengenai topik ini. Terima kasih
ReplyDelete