Wielhma(Guru Abad-21)



1.0      Pengenalan

Profesian guru dan pendidik terutamanya dalam zaman-zaman mencabar ini bukanlah semudah yang disangka oleh masyarakat pada hari ini iaitu kerjanya separuh hari dan cutinya panjang. 
Sebagai arkitek sosial, guru mempunyai tanggungjawab yang amat besar, bukan sekadar memberi pendidikan dan menyampaikan ilmu.  Gurulah insan yang dipertanggungjawabkan untuk merealisasikan transformasi pendidikan yang dicita-citakan oleh negara.  Justeru kegagalan sesebuah masyarakat untuk berfungsi dengan sempurna kerap dikaitkan dengan kegagalan sistem pendidikan sesebuah negara.  Lebih daripada itu, guru juga perlu menjadi model utama kepada anak didiknya. Oleh itu mereka perlu berjiwa besar.  Bukan sembarangan orang layak menjadi guru.  Hanya mereka yang luhur jiwa dan kental semangatnya yang sanggup mencurahkan bakti untuk menjadi guru.  Kecintaan terhadap profesion ini juga seharusnya bukan sekadar secara luarannya sahaja, sebaliknya sifat keguruan itu perlu mendarah daging.

2.1      Peranan Guru Abad Ke-21

Dalam berhadapan dengan revolusi teknologi maklumat (TM) pada abad ke-21 ini, peranan guru semakin penting.  Antaranya ialah untuk berdepan dengan keegoan pelajar yang bijak dengan pelajar lemah yang mempunyai rasa rendah diri yang tinggi.  Bagi mendekatkan jurang dua golongan pelajar ini merupakan satu tugas yang sangat mencabar bukan sahaja ilmu yang dimiliki oleh guru itu, tetapi kemahiran sebenar guru sebagai seorang pendidik.  Justeru, cabaran menambahkan dan mendalami ilmu yang sedia ada merupakan satu tuntutan yang harus dilakukan oleh setiap guru selain mula menyesuaikan diri dengan persekitaran pembelajaran baru dalam memasuki abad ke-21.  Lebih penting lagi ialah kemahiran berjinak-jinak dengan perkakasan TM yang semakin menjadi sebahagian daripada sistem pendidikan. 
Di samping itu, jika dahulu orentasi pendidikan lebih kepada membuka dan memberi peluang pendidikan yang sama rata, peranan guru kini lebih kepada menyerlah dan mengembangkan potensi yang dimiliki oleh pelajar.  Sentuhan manusiawi perlu disuntik dalam proses pendidikan tersebut dengan memberikan seluas-luasnya peluang kepada pelajar untuk belajar mengikut keperluan individu.
          Fakta bahawa abad mendatang akan meluaskan jurang antara guru dan pelajar kerana kehadiran TM adalah tidak benar sama sekali.  Sebaliknya, guru perlu lebih dekat dengan pelajarnya untuk mengenal potensi diri pelajarnya bagi menyesuaikan dengan taraf ilmu yang akan diberikan.  Era informasi memberikan satu ruang alternatif kepada guru untuk melakukan reformasi dalam pendidikan bagi menyuntik unsur-unsur manusiawi dalam pendidikan.  Konsep sekolah bestari yang antara lain turut memanfaatkan perkembangan teknologi informasi adalah salah satu daripada reformasi dalam pendidikan yang penting buat guru.  Dengan memanfaatkan Internet, kertabatasan pelajar untuk mendapatkan maklumat hampir tiada lagi.  Untuk pertama kalinya, komputer dan Internet menjadi pusat perjumpaan budaya dan sosial dari seluruh dunia.  Peranan guru kini nampaknya akan menjadi lebih kompleks dan bercabang untuk memandu arah dan membimbing pelajarnya yang kini semakin terdedah dengan pertembungan budaya dan sosial menerusi kecanggihan TM.  Untuk berhadapan dengan semua cabaran ini, kita memerlukan guru yang berkesan demi menghasilkan pendidikan yang cemerlang.

3.1      Ciri-Ciri Guru Abad Ke-21

Terdapat empat perkara yang diambil kira dalam menjadi pendidik abad ke- 21.  Antaranya ialah:
Murid
  • Hubungkan 'mata plajaran' dengan kehidupan murid-murid,
  • Mengajar murid-murid bagaimana hendak belajar, menganalisa dan berfikir secara kritis,
  • Menjana idea-idea baru dan menarik bagi murid-murid berfikir mengenainya,
  • Menggalakkan murid-murid bertanyakan soalan mengenai pelajaran,
  • Membentuk murid yang celik ICT dari masa ke semasa.
Cara Mengajar
  • Melakukan refleksi dan kritik-kendiri, mercu tanda profesionalisme seorang guru,
  • Fleksibel dalam pendekatan-pendekatan pengajaran dan pembelajaran,
  • Bersemangat dalam mengajar , murid-murid dalam sesuatu mata pelajaran,
  • Seorang komunikator yang cemerlang; mampu menjadikan idea-idea yang kompleks mudah difahami dengan itu murid-murid dapat memahami dan menghargainya,
  • Merancang pengajaran terlebih dahulu, beri masa yang cukup bagi setiap tajuk, dan menyepadukan mata pelajaran.
Disiplin Guru
  • Seorang yang 'laparkan' ilmu; sentiasa up to date dalam bidangnya dengan membaca; menghadiri konferens, konvensyen, bengkel dan seminar; dan mengikuti kursus-kursus dalam perkhidmatan,
  • Juga seorang yang suka 'belajar' perkara-perkara di luar bidangnya,
  • Bina dan mengekalkan perhubungan profesional.
Keperibadian
  • Tunjukkan contoh dan teladan yang utuh di dalam atau di luar bilik darjah dan mengajar kebertanggungjawaban murid-murid serta standard yang tinggi ,
  • Berfikiran terbuka, rendah diri, dan bersikap optimistik.



0 comments:

Post a Comment