1. Perniagaan di
Jalan UMS
Dengan bermodalkan RM1 juta ringgit,
saya ingin menjalankan perniagaan rumah sewa iaitu rumah flat. Perniagaan rumah
sewa menguntungkan kerana kebanyakan masyarakat di sekitar Jalan UMS adalah
pelajar-pelajar yang menuntut di UMS & UITM, di mana pelajar-pelajar
tersebut yang datang dari pelbagai daerah di sabah & juga pelbagai negeri
seperti dari sarawak & semenanjung Malaysia. Untuk memastikan perniagaan
saya UNTUNG, saya akan merangka strategi pemasaran yang berkesan dari segi
lokasi, modal, kos & harga.
2. Tahniah... Ramai yang
dah respons tentang jenis perniagaan yang hendak dijalankan dan beberapa sebab telah diutarakan. Sila jawab soalan yang kedua pula iaitu BAGAIMANA untuk memastikan perniagaan
itu 100% UNTUNG? Apakah faktor2 yang perlu
difikirkan sebelum dan semasa juga setelah perniagaan itu dimulakan?
Bagi memastikan perniagaan saya
UNTUNG 100%,saya akan mengkaji dari segi lokasi, modal, kos & harga yang
ditawarkan kepada pelanggan. Lokasi yang strategik seperti Jalan UMS sesuai
untuk menjalankan perniagaan rumah sewa. Masyarakat terutamanya pelajar-pelajar
yang menuntut di UMS & UITM memerlukan penempatan yang berdekatan dengan
IPTA mereka agar memudahkan mereka menghadiri kelas setiap hari. Modal sebanyak
RM1 juta ringgit mampu memulakan perniagaan rumah sewa. Kos pula seharusnya
tidak melebihi modal. Manakala harga yang ditawarkan kepada pelanggan hendaknya
berpatutan, agar perniagaan rumah sewa saya menjadi pilihan masyarakat sekitar.
3. Multimodality: Apakah
definisi teori multi modality? apakah yang dimaksudkan multi modality instruction
Teori modality merujuk kepada
kepelbagaian strategi pengajaran yang dilaksanakan oleh guru. Pengajaran yang
berkesan harus membentangkan pelbagai kaedah pengajaran yang meliputi
ketiga-tiga kaedah pembelajaran iaitu visual, auditori dan kinestetik supaya
pelajar yang berbeza mempunyai peluang yang sama untuk belajar dengan cara yang
berkesan untuk mereka. Kaedah visual adalah pembelajaran berdasarkan pemerhatian
dan melihat apa yang sedang dipelajari. Manakala auditori ialah pembelajaran
berdasarkan mendengar arahan atau maklumat dan kinestetik pula adalah
pembelajaran berdasarkan hands-on kerja dan melibatkan diri dalam
aktiviti-aktiviti.
Multi modality instruction adalah
memudahkan lagi pembelajaran berlaku. Contohnya, guru menggunakan kaedah visual
iaitu penayangan video dalam proses pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran
Sejarah. Mata pelajaran Sejarah dianggap membosankan oleh sesetengah pelajar.
Dengan penayangan video, boleh meningkatkan minat pelajar dalam mempelajari
mata pelajaran Sejarah dan memudahkan mereka memahami objektif pembelajaran
yang disampaikan.
4. Sila respon
untuk isu ini pula:
i) Cuba
kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
ii) cuba
kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba
kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba
kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
v) cuba
kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
i) Penggunaan
video dalam proses P&P menepati gaya pembelajaran iaitu visual, auditori dan kinestetik.
ii) P&P
berdasarkan pembelajaran bersifat ubiquitous, dimana pembelajaran bersifat
formal dan tidak formal, boleh
berlaku di rumah atau pada masa lapang, bersesuaian dengan penggunaan video. Pelajar-pelajar boleh
memperolehi maklumat daripada video yang digunakan
walaupun tidak berada di dalam kelas.
iii) Penggunaan
video bersesuaian dengan HOTS (higher order thinking skills) kerana pelajar-pelajar dapat mengembangkan
pemikiran mereka melalui pemecahan masalah, membuat
keputusan, berfikir kritis dan berfikir kreatif.
iv) Penggunaan
video mampu meningkatkan kemahiran sosial pelajar. Contohnya, berkenaan dengan gejala sosial. Jika ditayangkan
video berkenaan dengan keburukan merempit
iaitu kemalangan ngeri akibat daripada merempit, pasti akan meninggalkan kesan di dalam diri pelajar-pelajar
tersebut.
5. Apakah
kekangan jika kita menggunakan video dalam kelas?
1. Ketiadaan
LCD (tiada peruntukan daripada pihak sekolah).
2. Bekalan
elektrik terhad (bagi sekolah di kawasan pendalaman)
3. Bahan
dalam video tidak sampai kepada pelajar jika pelajar terlalu ramai dalam kelas.
4. Penyataan
cahaya dalam bilik darjah tidak sesuai untuk tayangan video.
5. Audio
terpaksa dihadkan untuk mengelakkan gangguan kelas sebelah.
6. Bagaimana
mengguna video dalam kelas? sebelum, semasa dan selepas
Sebelum:
1) Pastikan
peralatan LCD dapat berfungsi dengan baik.
2) Memilih
video yang bersesuaian untuk ditayangkan.
3) Menyediakan
DVD/CD/klip video yang dimuat turut dari internet untuk ditayangkan.
4) Penyediaan
soalan yang hendak diajukan kepada para pelajar berkenaan dengan video yang ditayangkan
5) Menyediakan
aktiviti yang bersesuaian dengan topik video tersebut.
Semasa:
1) Memastikan
video dapat ditayangkan.
2) Memastikan
para pelajar memberi tumpuan semasa video ditayangkan.
3) Memberi
serba sedikit penerangan berkaitan dengan apa yang ditayangkan semasa video ditayangkan
Selepas:
1) Membuat
penerangan secara menyeluruh mengenai tayangan tersebut.
2) Bertanyakan
pendapat kepada para pelajar tentang video yang ditayangkan.
3) Mengadakan
sesi soal jawab dengan para pelajar berkaitan dengan topik video yang
ditayangkan untuk melihat tahap kefahaman
mereka terhadap tayangan tersebut.
4) Membuat
kesimpulan berkenaan topik yang ditayangkan di dalam video tersebut.
5) Memberikan
tugasan kepada para pelajar berdasarkan video tersebut.