Pelajar
abad ke-21
Menurut Plato pelajar
adalah objek yang pasif, mereka hanya sebuah bekas yang kosong yang menanti
untuk diisi. Dengan mengumpilkan sedikit demi sedikit pengalaman barulah boleh
manusia menyelesaikan sesuatu masalah. Walau bagaimanapun, dalam tubuh yang
kosong ini, Locke mempercayai manusia telah dilengkapkan dengan keupayaan
biologi tertentu. Untuk membolehkan keupayaan itu berfungsi, ia perlukan
persekitaran yang sesuai, ini berbeza dengan pendapt Plato dalam definsi
pelajar.
Pada abad ke-21 dan era
globalisasi ini, pelajar seharusnya lebih proaktif berbanding dengan pelajar
sebelum-sebelum ini. Seharusnya pelajar generasi ke-21 telah menjadi lebih
profesional dan amat memahami tugasan mereka sebagai pelajar. Di abad ke 21 ini
perkembangan pelajar berlaku secara berperingkat. Pelajar juga mempunyai
pengalaman memainkan peranan penting dalam pembentukan konsep. Pelajar yang
tidak mempunyai pengalaman yang cukup mungkin tidak dapat memahami sesuatu
konsep. Dalam pembelajaran pula, pelajar bukan sahaja cuba menyematkan konsep,
operasi dan skima ke dalam fikirannya tetapi pada masa yang sama menyusunkannya
secara dalaman mengikut cara yang tersendiri.
Sementara kaedah
pembelajaran tidak lagi tertumpu kepada guru sebagai punca maklumat utama. Seharusnya
mereka mesti mampu mencari maklumat daripada pelbagai sumber. Sesetengah
sekolah mampu melaksanakannya tetapi terdapat sesetengah sekolah masih bergelut
dengan soal asas pembelajaran, iaitu kemampuan murid untuk membaca, menulis dan
mengira (3M) masih pada peringkat yang mendukacitakan. Soalnya bagaimana isu
sebegini masih wujud sedangkan pengisian kemerdekaan telah berlaku selama 53
tahun. Adakah isu kaedah pengajaran guru atau isu kesediaan murid untuk belajar
hanya bergantung semata-mata kepada persekitaran.
0 comments:
Post a Comment