Yusdi bin Jainab(Barisan Paling Hadapan) PT122289CT |
Tugasan Baru:
5 Slide Power Point
Infogrphic
Latihan Excel
Tugasan-Tugasan Individu Edmodo
Modal 1 juta
Saya
akan membuak perniagaan restoran cotto Makassar dimn kelengkapan meja makan
lengkap dan moden.
Assigment
i)
Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran.
Di
dalam teknik penggunaan video terdapat elemen-elemen seperti teks, video,
grafik, audio dan animasi selaras dengan stail pembelajaran yang meliputi
‘visual’, ‘auditory’, ‘read’ dan ‘kinesthetic’. Oleh itu, kedua-duanya dapat
dipersembahkan secara serentak untuk menarik minat pelajar supaya mempunyai
perasaan ingin tahu seterusnya mempunyai kemahiran untuk mengkaji sendiri
perkara yang sedang dipelajari terutamanya untuk ‘auditory learner’ dan ‘visual
learner’.
ii)
Cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning.
Penggunaan
video dapat dilaksanakan di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa selaras
dengan kaedah ubiquitous learning kerana penggunaan video boleh dilaksanakan
secara online dan pada jarak jauh. Oleh itu, penggunaan video secara online
dengan pendekatan ubiquitous learning dapat menghubungkan pelajar dengan
pelajar dan guru dengan pelajar untuk saling berinteraksi dan berkongsi
maklumat walaupun berada di lokasi yang berbeza.
iii)
Cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills).
Penggunaan video dapat meningkatkan daya kemahiran berfikir pelajar supaya
berfikir di luar kotak dan berfikir secara kritis dan kreatif kerana penggunaan
video dapat menggalakkan pembelajaran secara eksplorasi yang berkaitan dengan
pemikiran tahap tinggi (HOTS). Oleh itu, pelajar yang terlibat secara aktif
dapat memanipulasikan video untuk meningkatkan kemahiran merancang,
menyelesaikan masalah, logikal, mengkaji dan membuat keputusan.
iv)
Cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
Penggunaan
video dapat meningkatkan kemahiran sosial pelajar secara tidak langsung ketika
sesi perbincangan, perkongsian maklumat, kerja berkumpulan dan pembentangan
kerja kerana pelajar akan berinteraksi sesama sendiri atau dengan guru serta
pada masa yang sama juga dapat memupuk sikap kepimpinan dan kerjasama,
meningkatkan keyakinan dan motivasi dan menggalakkan pembelajaran secara
koperatif.
v)
Cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran.
Penggunaan
video dapat meningkatkan kesedaran pelajar dari segi motivasi, emosi,rohani dan
intipati bergantung kepada video yang ditayangkan terutamanya yang berkaitan
dengan isu-isu semasa atau yang melibatkan semangat perniagaan, contohnya dalam
subjek Perdagangan.
Assignment
Terdapat
beberapa kekangan antaranya ialah tiadanya kemudahan lengkap untuk tayangan
video, terdapat gangguan bekalan elektrik/bekalan elektrik terputus secara
tiba-tiba atau tiada bekalan elektrik, menarik perhatian pelajar lain yang lalu
lalang dan boleh menyebabkan gangguan bunyi kepada kelas yang bersebelahan,
masalah audio yang terhad, masalah speaker yang kurang jelas, terdapat masalah
video atau slide yang tidak dapat ditayangkan dan penyelenggaraan komputer yang
memakan masa yang lama kerana timbul masalah lain atau disebabkan oleh guru
yang kurang mahir dengan penggunaan komputer dan ICT.Oleh itu, masa akan
terbuang menyebabkan perjalanan p&p terganggu serta kemungkinan menyebabkan
objektif tidak tercapai.
Assignment 3
Sebelum
menggunakan bahan cetak yang berkaitan atau bahan-bahan web yang lain, tentukan
sama ada anda akan menggunakan keseluruhan video atau hanya segmen yang
relevan. Sediakan persekitaran bilik darjah yang selesa dan peralatan video
yang lengkap. Pastikan tayangan video atau slide dapat dibuka dan ditayangkan.
Laptop, speaker, LCD, kabel perlu disambungkan dengan sempurna. Seterusnya,
jalankan aktiviti yang boleh merangsang pengetahuan sedia ada pelajar (set
induksi).
Semasa
menayangkan video, sediakan pelajar dengan tugasan tontonan yang tertumpu
kepada tayangan video tersebut. Gunakan satu segmen pendek pada satu masa dan
juruskan atau kaitkan terus kepada pengalaman pembelajaran pelajar. Timbulkan
kesedaran pelajar terhadap penghasilan nilai-nilai murni dan teknik belajar.
Untuk tontonan kedua, tayangkan video tanpa bunyi dan ‘closed-captioning’.
Selepas
selesai menayangkan video, sediakan beberapa jenis aktiviti yang berkaitan
dengan tayangan video tadi. Selepas P&P berakhir, pastikan segala peralatan
telah dipadamkan dengan sempurna.
Assignment
Jawapan 3
Pada
pendapat saya, pengajaran yang akan saya lakukan adalah mengurus kewangan
dengan "real object" iaitu jadual yang diberikan oleh intitusi
perbankan. Daripada "real object" jadual pengurusan kewangan secara
tidak langsung aktiviti harian perbelanjaan boleh disenaraikan. Perbelanjaan
harian dapat disenaraikan dengan kadar jumlah yang dapat diatur oleh perancang.
Melalui contoh jadual, bahan ini boleh membantu dan amat sesuai untuk pelajar
mengurus kewangan dan perbelanjaan seharian mereka. Pelajar juga mempunyai
sedikit pengalaman langsung dalam kehidupan seharian mereka. Sebagai contoh,
saya sebagai seorang guru mata pelajaran Perdagangan akan mengajar dengan
menggunakan “jadual” bagi pengurusan perbelanjaan dan simpanan. Di sini saya
memberi contoh pengajaran mata pelajaran Perdagangan Tingkatan 4. Di dalam
tajuk yang telah saya pilih, faktor yang mempengaruhi kepada ketidak seragaman
pengurusan kewangan dan perbelanjaan adalah berpunca daripada ketiadaan
kriteria maklumat untuk item pengurusan kewanganam yang terperincin. Dengan
menggunaka jadual dari intistusi perbankan sedikit membantu pelajar untuk
memahami kriteria untuk pengurusan kewngan mereka. Oleh itu, dengan menggunakan
kaedah pengajaran “Jadual”, saya akan membawa contoh cara teratur dalam
mengurus kewangan dan perbelanjaan seharian pelajar dan dapat membuat simpanan
harian mereka semasa sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan menunjukkan
kepada para pelajar cara mengisinya.
Jawapan 4
Saya
akan membuat pengajaran dan pembelajaran tentang mata pelajaran Perdagangan.
Contohnya saya memilih mata pelajaran Perdagangan Tingkatan 4, Bab 1 bagi tajuk
Asas Kepada Perdagangan.. Bagi membuat pengajaran dan pembelajaran ini, saya
akan menerangkan tentang keperluan dan kehendak manusia. Sebagai contoh
memberikan maksud definisi keperluan iaitu sesuatu yang diperlukan oleh manusia
untuk meneruskan hidup di dunia ini, manakala kehendak pula bermaksud barang
atau perkhidmatan yang diinginkan untuk mencapai kehidupan yang lebih selesa
atau menunjukkan kemewahan, lambang status dan kepuasan dalam kehidupan. Saya
juga akan menyenaraikan keperluan asas iaitu makanan, tempat tinggal dan
pakaian manakala bagi kehendak pula, manusia masih dapat meneruskan kehidupan
walaupun tidak dapat memenuhi semua kehendaknya. Saya juga akan memberikan
perbezaan antara keperluan dengan kehendak untuk memudahkan para pelajar
memahami dan menguasai tajuk ini.
Assignment
Video Dalam Pendidikan
1)
apa kah yang dimaksudkan dengan video literasi?
literasi
video merangkumi pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk mengambil atau
melihat video bagi menghasilkan video.
2)
Nyatakan lima konsep utama menonton dan menghasilkan video.
1. pengarang membina/membentuk mesej
2. mesej yang disampaikan perlu menggunakan
format, kreativiti dan teknologi yang unik.
3. setiap penonton mentafsirkan mesej secara
berbeza.
4. Setiap mesej mempunyai nialai dan
pandangan yang berbeza.
5. Kebanyakkan mesej yang dibina bertujuan
untuk mempromosikan Sesutu tujauan yang spesifik.
3)
Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video?
KOGNITIF
Pelajar
dapat mendalami tentang proses, hubungan, teknik, teks berdasarkan pertunjukan
video yang dibuat. Selain daripada membaca, pelajar itu juga boleh melihat
video tersebut secara grafik dan pergerakan serta penggunaan video boleh
menarik minat pelajar dalam pembelajaran tersebut.
AFEKTIF DOMAIN
Melalui
video, sikap pelajar dapat dipengaruhi melalui ikutan teladan dan dapat
mengetahui sebarang mesej yang tersirat. Program dokumentari kebiasaannya
menjadi satu video yang boleh mempengaruhi tingkah laku seseorang pelajar.
PSIKOMOTOR
Menerusi
video yang ditayangkan, pelajar dapat mempelajari proses pembelajaran dengan
lebih mudah melalui pergerakan. Video juga boleh memudahkan pelajar dalam
proses pembelajaran secara teratur.
INTERPERSONAL DOMAIN
Berdasarkan
pertunjukan video, dapat meningkatkan pembelajaran secara berkumpulan menerusi
pengalaman untuk pemangkin di dalam perbincangan.
4)
Senaraikan dan terangkan bagaimana empat jenis video dalam pendidikan menyokong
pembelajaran pelajar?
Dokumentari
Video
dopkumentari merupakan medium utama untuk melihat dokumentasi yang pernah
berlaku secara sebenar untu dibawa ke dalam kelas. Ianya dibuat berdasarkan
fakta. Mengisahkan kisah benar mengenai orang dan tempat. Contohnya persembahan
dokumentari dari National Geographic yang banyak menayangkan tentang
pembelajaran subjek geografi, alam sekitar, budaya, sains dan pelbagai lagi
yang boleh dilihat.
Pelakonan(Dramatization)
Video
dapat membawa pelajar terpesona contohnya drama yang dibentangkan di hadapan
mata mereka. Ia juga merupakan tempat yang sangat baik untuk membina sahsiah
pelajar dan sikap positif dalam bidang seperti budaya, kurang upaya, harga
diri, dan bekerjasama. Video sastera klasik yang contihnya, seperti Anne
GreenGables, Hamlet dan Moby Dick.
Video
Storytelling(Bercerita)
Bercerita
merupakan kemahiran yang penting untuk membentuk pelajar-pelajar dari semua
peringkat umur. Ia membenarkan pelajar untuk menjadi kreatif semasa membentuk
penulisan mereka, literasi visual dan kemahiran penghasilan video. Matlamatnya
adalah untuk mengajar pelajar-pelajar agar mereka boleh mengajar dan belajar
daripada satu sama lain.
Virtual Fields Trips
Ia
boleh membawa pelajar ke tempat-tempat yang mereka tidak mungkin dapat pergi.
Ia membina dan meningkatkan pengetahuan yang diperolehi daripada buku teks
bacaan, penerangan internet atau mendengar ceramah-ceramah.
5)
Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam
bilik darjah.
Langkah
pertama
Integrasi
sumber-sumber yang berguna adalah untuk mencari video yang akan menyokong
pencapaian objektif pelajaran anda.
Langkah
kedua
Menilai
video yang dipilih untuk memastikan bahawa ia sebenarnya sama dengan matlamat
anda dan memenuhi keperluan pelajar anda.
Assignment
Design of Visual
Dalam
konteks pendidikan, visual ialah bahan media pengajaran yang menggunakan imej
yang dapat dilihat atau berdasarkan penglihatan. Kebiasaannya, penggunaan
visual dalam p & p digunakan dengan media pengajaran yang lain. Visual
adalah media berbentuk paparan interaktif. Ia terbahagi kepada dua iaitu visual
tayangan dan visual bukan tayangan.
Mereka
bentuk visual melibatkan proses seperti :
1)
memikirkan dan mencipta visual yang bersesuaian dengan objektif dan isi
kandungan.
2)
mempertimbangkan samada bahan visual terpakai patut digunakan semula atau
sebaliknya.
3)
mengambil kira berapakah kos dan masa yang ada bagi menyediakan atau mencari
setiap item visual tersebut.
4)
mengambil kira masalah dalam menggunakan bahan-bahan visual.
Terdapat
beberapa ciri dalam reka cipta visual iaitu :
1)
mudah - bererti isi kandungan pelajaran yang ingin disampaikan sepatutnya tidak
terlalu banyak. Sebaliknya tumpuan kepada satu atau dua isi sahaja. Ini akan
dapat mengelakkan berlakunya kekeliruan di kalangan pelajar. Sebaliknya
berpegang kepada prinsip mudah dilihat dan mudah dibaca.
2)
penyatuan - setiap hasil ciptaan rekabentuk visual BBM mempunyai elemen
penyatuan dan tidak longgar. Ada hubungkait diantara satu sama lain.
3)
penumpuan - hanya satu isi pelajaran yang tertera di dalam satu-satu grafik,
iaitu dengan menjadikan satu pusat perhatian. Elemen penumpuan ini boleh
dihasilkan dengan menggunakan garisan kasar, warna-warna panas dan ruang atau
bentuk. Susunan visual juga bermula dari kiri ke kanan pergerakan.
4)
perseimbangan - bermaksud terdapat dua bentuk iaitu bentuk formal dan bukan
formal. Perseimbangan formal adalah satu susunan rekabentuk yang disusun dengan
begitu rupa apabila dilihat memberikan perasaan sama berat diantara kiri dan
kanan atau sebaliknya.
5)
ruang - yang digunakan dengan sistematik dan betul sangat mempengaruhi.
6)
garisan - adalah elemen yang harus juga diambil perhatian kerana ia boleh
menghasilkan bentuk kecil, besar, tebal, halus dan sebagainya.
7)
warna - merupakan elemen yang amat penting dalam satu-satu visual dan ia
digunakan bagi tujuan menari perhatian.
0 comments:
Post a Comment